Kuidas valida lapsele jalgratast?

Laste jalgratta valimisel tuleks silmas pidada mitmeid erinevadi nüansse. Lasteratta puhul on oluline jälgida erinevaid suuruseid ning raami kuju, sõltuvalt lapse kasvust ja sõitmisharjumusest. Ratta ostu puhul tuleks kindlasti meeles pidada mitut asja, mis on abiks valiku sooritamisel: suurus, kaal, raami tüüp, pidurid, ja hind.

Õigesti valitud suurus on peamiseks omaduseks valiku langetamise puhul. Liiga suur või liiga väike ratas teeb sõidu õppimise keerukaks või muudab selle suisa ohtlikuks. Laste jalgrattad jagunevad ratta/velje läbimõõdu järgi järgmisteks enamlevinud suurusteks: 12, 16, 20, 24 ja 26 tolli (1 toll = 2,54 cm).

Lisaks tuleb jälgida ka raami kõrgust, kuid sellest veel olulisem on õige sadula kõrgus.

blank

Kuigi ratta suurus mängib valiku tegemisel olulist rolli, on oluline silmas pidada ka sadula miinimum kõrgust. Lasterattad, mis on sama suured, võivad erineda sadula reguleeritava kõrguse poolest. Sadula kõrguse valikul tuleks lähtuda sellest, et sõitu õppiva lapse jalad puudutaksid vabalt maad. Nii on võimalik igal hetkel sõit peatada, eriti kui tasakaalu hoidmine veel päris selge ei ole. Lapsele, kel on sõit  ning ka pidurite talitsemine selge, võib valida sadula kõrguse nii, et päkad puudutavad maapinda. Vastasel korral on ülekanne pedaalidele ebaühtlane.

Õige kõrgusega ratta raami valides tuleks jälgida, et seistes raam jalge vahel, peaks jääma raami ja lapse vahele 2-5 cm tühimik. See aitab vältida vigastusi, juhul kui laps libiseb kukkumise käigus sadulast ettepoole. Laste jalgrattad on tihtipeale just selle tõttu allapoole kallutatud raami osaga.

Kui keskmine täiskasvanute ratas moodustab nende endi kaalust umbes 20%, siis lasteratas lausa ligi 50%. Ideaalis peaks ratas moodustama lapse kaalust vähem kui 40%, kuid väga tihti pole see võimalik. Jalgratast ostes tuleks valida võimalikult kerge ratas, sellega on lapsel lihtsam sõita.

blank

Ratta raami kuju puhul tuleb silmas pidada kindlasti teljevahet. Mida väiksem on teljevahe, seda keerulisem on rattal tasakaalu hoida. Suurema teljevahega ratas tagab parema stabiilsuse ja võimaldab ka ratast paremini kontrollida. Kindlasti tuleb jälgida ka lapse ja lenksude vahele jäävat ruumi: mida lähemal on lenksud, seda keerulisem on rattaga manööverdada. Samuti võib see väntamise käigus põhjustada põlvede ära löömist. Lisaks lenksude kaugusele tuleb jälgida ka nende asendit. Ettepoole suunatud lenksud tagavad toetudes parema tasakaalu, samas kui liiga kõrgel asuvad lenksud mõjutavad manööverdamis-ja tasakaaluvõimet. Paraku ei tarvise madalal asuvad lenksud kõigile sobida, alles sõitu õppivale lapsele võivad need tekitada lihaspingeid kaelapiirkonnas. Seetõttu on parimaks valikuks keskmise lenksukõrgusega ratas, tagades sellega mugava kehaasendi ja juhitavuse.

Ratta suurus Sobilik vanus Näidismudelid Lapse kasv
12 tolli 2-4 Ghost Powerkid 12
Orient Rookie 12
80-105 cm
16 tolli 4-6 Bobbin Gingersnap
Passati Gepard
100-115cm
20 tolli 6-9 Giant ARX
Passati Martyn
110-135cm
24 tolli 8-12 Romet Panda
Romet Rambler Dirt
Giant ARX
130-150cm
26 tolli 10+ Romet Rambler 26
Romet Pop Art 26
Romet Jolene 26
140cm+


Lasteratta pidureid silmas pidades võivad jalgpidurid sõitu õppides suurt peavalu valmistada. Nimelt hakkavad lapsed tasakaalu säilitamiseks alateadlikult pedaale tagurpidi väntama. Nõnda sõtkudes põhjustavad jalgpidurid kukkumist või peatumist.

blank

Käsipidurite puhul tuleb jälgida seda, et need ei oleks lenksudest liiga kaugel. Vastasel juhul on lapsel raske nendeni ulatuda ja pidurdamine nõuab suurt pingutust, mis võib muutuda ohtlikuks. 20 ja 24 tolliste rataste puhul pööra tähelepanu, millisele rattale pidur rakendub.

Piisaval kiirusel esipidurit sikutades võib sõitja tabada end üle lenksu lendamast. Seetõttu on oluline lapsele selgeks teha, et pidurdada tuleks mõlema käega korraga või siis ainult tagapidurit kasutades.

Ratastel, mis on väiksemad kui 20 tolli, on tavaliselt vaid üks käik. Käiguvahetus võimaldab sõidu muuta efektiivsemaks, kuid selleks on vaja kogemust. Kõrgema käiguga on keerulisem kohalt ära minna, kuid see võimaldab kiiremini edasi liikuda kui piisav kiirus on juba saavutatud.

Õppimist on hea alustada sobiva jalgrattaga, vali lapsele võimalikult kerge ja laia telje vahega ratas, millega on lihtsam sõitma õppida. Samuti lihtsustab seda käsipidurite olemasolu ja käiguvahetuse puudumine. Kui sõitja on juba kogenum, siis võib rattal “kelli ja vilesid” rohkem olla.

Jalgratas vali õige suurusega ja lähtudes oma peamisest sõidueesmärgiks

Ratas viib ja toob sind täpselt nii, nagu on sulle vaja!

Sobiva suurusega ratast on lihtne valida – kontaktivabalt ja seitse päeva nädalas Velomarketist

Millest saab alguse endale uue ratta valimine? Alustuseks mõtle oma järgmistele tulevastele olulistele sõitudele ja langeta otsus nende põhjal – kas vajad klassikalist linnaratast, maanteeratast või pigem ratast spordi tegemiseks ja maastikel sõitmiseks? Sotsiaalse distantsi ja liikumispiirangute perioodil on oluline viibida jätkuvalt värskes õhus ja seda turvaliselt, samas unustamata keha loomulikku vajadust ehk liikumist.

Linnaratas aitab sul säästa aega, päästab autosõidust ja ühistranspordist ning lisab vabadust, liikudes ühest kohast teise ja viies sind vabal ajal samas ka toredatele avastusretkedele loodusesse. Sportratta omanikuna on sinu elustiiliks ratta seltsis pigem sportlikke väljakutseid püüda. Esimesel puhul on oluline jõuda sihtpunkti kiiresti, turvaliselt ja endale sobivat teed valides. Teisel puhul saab määravamaks pigem ettevõetud distants ja sõidukeskkond ning pingutus. Igal juhul on olemas just Sulle sobiv ja Sinu vajadustega arvestav rattamudel. Aitame selle sul üles leida.

Küsi julgelt nõu!

Kui oled valikut langetamas, oleme sulle pakutavaga tutvumiseks loonud mitmeid turvalisi, kontaktivabu võimalusi. Tutvu kõigi saada olevate rattamudelite ja funktsionaalsustega ning küsi asjatundjalt nõu virtuaalselt kas video vahendusel, e-poes või kahte ostuviisi omavahel kombineerides.

Kui soovid müügis olevad rattad ikkagi ise poes üle vaadata, broneeri endale Velomarketi individuaalne poekülastus sulle sobivaks ajaks iga päev kuni kella 21ni ja nii, et poes ei viibi samal ajal teisi kliente. Kõik need lahendused annavad sulle võimaluse leida endale sobivaim kaherattaline kaaslane kontaktivabalt ja sotsiaalse distantsi nõudeid järgides.

Sinu uus ratas peab sinuga klappima nii suuruselt, funktsionaalsuselt kui ka stiililt. Tallinnas võid tellida eelvaliku tulemusena silma jäänud rattad proovisõiduks ka koduhoovi või -tänavale. Nii saad ise järele proovida, et valida seejärel tähelepanu köitnud mudelitest sulle sobivaima.

Soovitame kasutada pakutud võimalusi ratastega tutvumiseks ja oma ala asjatundjatelt nõu küsimiseks enne ratta soetamist. Kui aga teed ostu e-poest ja selle kohale saabudes selgub, et ratta suurus ikkagi ei sobi, vahetame kriisi ajal ratta sobiva vastu välja tasuta.

Enne ratta soetamist veendu, et oled arvestanud kõikide sinu rattasõitudeks vajalike tingimustega ja leidnud just sobiva suuruse ja funktsionaalsusega stiilse mudeli.

Õige suurusega ratas

Klassikalise linnaratta puhul pole mõõdustik nii kriitiline kui sportlikemate mudelite puhul, sest lenksu kõrgust ja asendit saab laias ulatuses mugavalt ning kiirelt reguleerida. Linnarataste raami suuruse tabeleid tootjad enamasti ei väljasta aga need sarnanevad pigem maastikuratta raamisuurusele. Maanteerataste ja hübriidide mõõdud on veidi suuremad.

Klassikalise linnaratta puhul pole mõõdustik nii kriitiline kui sportlikemate mudelite puhul.

Samas kui Sinu eesmärgiks on hoopis füüsiline koormus ja sportlikud eesmärgid siis on soovitatav õiges mõõdus jalgratta leidmise nimel rohkem vaeva näha! Milline ratas sobib mulle spordi tegemiseks? Et sul oleks alati mugav ratta selga hüpata ja turvaliselt sõita nii, et ratas on hästi juhitav ja toetaks sinu loomulikku kehahoiakut ega tekitaks lihaspingeid või liigset füüsilist koormust näiteks luudele, tuleb arvestada selliste näitajatega nagu rattaraami ja sadulatoru kõrgus, lenksu kaugus, rataste vahekaugus jpm.

Kõige olulisemad jalgratta raami mõõdud on toodud allpool toodud joonisel.

Mis on mis rattal?
Mis on mis rattal?

 

Meie toodud tabelite põhjal leiad endale sobivaima rattasuuruse teades vaid paari olulist enda keha mõõtu. Kui tabeli järgi arvutades satud n-ö piiripeale, võta pigem väiksem ratas, sest siis on sõit mugavam. Lapsele ratta valimiseks vaata ratta suuruste infot allpool.

Maastikuratta õige suurus

Maastikurataste valimisest ja endale õige suurusega ratta leidmisest saad pikemalt lugeda siit. Õige suurusega maastikuratas (ehk õige suurusega valitud rattaraam) on hästi juhitav ja viib sind avastusretkedele sõltumata pinnasest, tõusudest ja langustest rajal. Ratas peab igal juhul sobituma Sinu keha ja sõidustiiliga, ükskõik millise nimega ratta sa otsustad lõpuks valida. Enne ostu tee proovisõitu ja küsi nõu!

Maastikuratta mõõtude tabel.
Maastikuratta mõõtude tabel.

 

Maanteeratta õige suurus

NB! Maanteerattaga sarnases mõõdustikus on ka fixied, gravel-tüüpi jalgrattad ning hübriidrattad.

Linnaratastel on üldjuhul võimalik lenksu ja istme kõrgust ning asendit võimalik enda haarde ja mugava kehahoiaku järgi muuta.
Linnaratastel on üldjuhul võimalik lenksu ja istme kõrgust ning asendit võimalik enda haarde ja mugava kehahoiaku järgi muuta.

 

Kui soovid oma huvidest ja vajadustest ning sõidustiilist lähtudes teha põhjalikumat eeltööd maanteeratta valikul, soovitame lugeda näiteks seda blogipostitust. Mõistes põhjalikumalt ratta geomeetriat, annab see Sulle aimu, milline ratas pakub parimat sõidumugavust ja ergonoomsust, lähtudes sinu kehast ja sõitude stiilist. Alati võid sel teemal nõu saamiseks pöörduda ka meie meeskonna poole, näiteks võid broneerida endale poe videokülastuse. Nii saab meie spetsialist näidata sulle eri mudeleid ja vastata kohe ka Sinu küsimustele.

Maanterattad ja gravel-tüüpi rataste mõõtudest saad juurde lugeda pikemalt ka sellest ingliskeelsest artilist. Mida sõidurohkem on Sinu igapäevane elustiil, seda olulisem on leida endale just Sinu kehale sobiv ideaalsete mõõtudega ja funktsionaalsustega ratas.

Ratta õige suurus tagab efektiivse sõidustiili, aitab vältida sinu füüsilise keha ebaproportsionaalset koormamist ja kõrgendab sõidunaudingut tervikuna.

Kui oled valinud enda kehale vastava õige suurusega rattaraami, saad vajadusel ja sõidustiili lihvides teha juba ka vajalikku tuunimist rattaosadele. Muuta saad näiteks istme kõrgust ja nurka või lenksu kõrgust parema juhitavuse tagamiseks ka keeruliste radade sportlikuks läbimiseks. Kui sul on õigetes mõõtmetes rattaraam, saad oma sõiduharjumuste muutudes vahetada välja ka eri komponente nii nagu vaja.

Ratast ostes küsi julgesti nõu, räägi oma sõidu eesmärkidest ja väljakutsetest ning kasuta proovisõidu võimalust kas rattapoe lähedal pargis või oma kodutänaval – vaid 15 eurose teenustasu eest toome sulle huvipakkuvad rattad Tallinna piires koju proovida.

Kui sinu huviks on parandada sportlikke võimeid ja otsid sportratast, siis on õiges mõõdus ratta valimine juba kraadi võrra keerulisem, sest lähtub sinu spetsiifilistest väljakutsetest, maastikest, kiirustest ja distantsidest. Nii saad olla spordis efektiivse ja tulemuslikum, vältides samas vigastusi.

Ratas lapsele

Lasteratta suurused.
Lasteratta suurused.

Kuidas valida lapsele jalgratast?

Kuidas jalgratast hooldada?

blank

Mida sagedamini jalgrattaga sõidetakse, seda tihedamini tuleb ratast hooldada – kõik mis liigub ka kulub. Jalgratta hooldamise sagedus sõltub ka sellest millistes tingimustes  sõidetakse. Rattad, millega sõidetakse pigem maastikul või vihmase ilmaga, vajavad hooldust sagedamini kui need, mis korra kuus linnasõiduks välja aetakse.

blank

Jalgratta koduseks hooldamiseks on vajalikud järgmised töövahendid:   

  • puhastamiseks vajalik lapp
  • ketiõli
  • kruvikeeraja
  • kuuskantvõtmed, eelkõige 5 ja 6 mm
  • lehtvõtmed, eelkõige nr 13 ja 15

Jalgratta puhastamine ja õlitamine

Jalgratta hoolduse puhul mängib olulist rolli regulaarne puhastamine. Selleks, et ratas puhas hoida, on hea kasutada lappi ning jalgratta puhastamise harja. Kui ei ole spetsiaalset harja siis ajab asja ära ka vana hambahari vmt väiksem hari. Lappideks sobivad suvalised vanad särgi vmt tekstiil. Ketti tuleks soovitavalt õlitada paar korda kuus ja peale igat sõitu vihmase ilmaga.

Üleliigne õli tuleb keti pealt lapiga eemaldada muidu hakkab see kohe mustust koguma. Õlitamisega tasub tegeleda, kuiv kett ei kesta kaua. Kasuta keti õlitamiseks vaid spetsiaalset õli. Suvaline õli ei sobi kaugeltki sama hästi.

Ketti võiks vahetada kaks korda aastas, kui ketti pole õlitatud siis veel sagedamini. Keti vahetamisega tasub tegeleda kuna välja veninud kett hakkab nii hammasrattaid “sööma” ning mõne aja möödudes (teinekord piisab ka mõnest nädalast sõitmisest) tuleb vahetada välja kogu kupatus.

Kummide pumpamine

blank

Kindlasti ei tohi unustada ratta kummide regulaarset pumpamist, vajalik rõhk ei püsi seal üle nädala-paari. Õige rõhu vahemik on märgitud väliskummile. Soovitav on omada enda jalgrattapumpa. Eriti hea, kui pumbal on ka küljes manomeeter – mõõdik mis näitab täpselt kui palju rõhku kummides parajasti on.

Ettenähtud rõhu vahemik on enamasti päris lai. Täpse rõhu üle otsustamisel tasub eelkõige kaalutleda kui tasane/auklik on tee millel sõidetakse. Arvesse tuleb võtta ka jalgratturi kaalu – mida raskem jalgrattur, seda suurem võiks olla rõhk kummis. Näiteks tavalise linnaratta rõhk võiks olla enamasti vahemikus ca 3,5-5 baari. Kui tegu on perfektse kergliiklusteega siis võiks rõhk olla pigem 5 baari, kui tee peale jääb ka kruusateed siis pigem 3,5-4 baari.

Pidurid

Pidurite reguleerimine on sõidu mugavust ja ohutust silmas pidades üks olulisimaid osi oma jalgratta eest hoolitsemisel. Enne sõitma asumist veendu, et pidurid on töökorras. Piduriklotsid või -kettad peavad olema õiges asendis, st haakuma veljega horisontaalselt ja täis pinnaga pinnaga. Piduriklotsid peavad olema veljest/kettast täpselt sama kaugel, st piduri lingi vajutamisel haakuma üheaegselt. Lisaks peaks piduri link reageerima piisavalt “äkiliselt”, mitte käima vastu lenksu.

Piduri link käib vastu lenksu, pidur vajab pingutamist Pidur toimib korrektselt
blank blank

V-pidureid saab tsentrisse kruttida piduriklotside juures paiknevate kruvide abil. Selleks läheb enamasti vaja kruvikeerajat, vahel ka väiksemat kuuskanti. Kui piduriklots ei haaku kogu pinnaga või on veljega nurga all siis tuleb kuuskantvõtme abil klots lahti keerata, vastavate kausikeste abil õigeks keerata ning taas kinni kruttida. 

Hea õppevideo Youtubest:

Käiguvahetid

Mõne aja möödudes juhtub ikka ja jälle, et käiguvahetaja hakkab “kõrisema”.  Probleem enamasti selles, et käiguvahetaja trossi venimisest või põrutusest tingituna ei jookse kett täpselt hammasratta peal vaid kisub kahe hammasratta vahele.

Abiks on käiguvahetaja mutri keeramine. Tagumisel käiguvahetajal on see trossi otsas, vt pilti. Enamasti on see mutter plastmassis ning mõeldudki näpu vahel keeramiseks. Vänta tuleb vahepeal ringi ajada ning kruvi keerata seni, kuni käikuvaheti “kõrin” lakkab, st kuni kett jookseb taas täpselt hammasratta peal.

blank

Kui kett tuleb maha või vastupidi, ei püsi kõige ülemise/alumise hammasratta peal, tuleb reguleerida stopperkruvi. Nende kruvide eesmärk on piirata käiguvahetaja liikumise ulatust täpselt niipalju, et kett saaks liikuda ülemisele/alumisele käiguvahetajale aga samas ei tuleks maha. Stopperkruvisid lahti keerates käiguvahetaja liikumise ulatus suureneb, kinni keerates kahaneb.

blank

Shimano Nexus käiguvaheti reguleerimiseks toimi järgnevalt:

  • Vaheta käik keskmisele käigule (nr 2).
  • Käiguvaheti paikneb tagaratta võlli otsas, mööda ratta raami jookseb selleni käiguvahetaja tross.
  • Keera nr 10 võtmega trossi otsas paiknev kontramutter lahti. Kruti trossi kruvi (sõrmedega) selliselt, et näidik oleks käiguvahetaja aknas täpselt kahe joone vahel.
  • Keera kontramutter uuesti kinni.

blank

Lühike kontrollnimekiri iseseisvaks jalgrattahoolduseks:

Iga nädal

  • Kontrolli kummide rõhku, vajadusel pumpa juurde.
  • Jälgi, et ratas pole “kaheksa”, juhtub tavaliselt suuremasse auku sõites või kõrgemat sorti kõnnitee äärelt alla hüpates. “Kaheksa” sirgeks kruttimiseks läheb vaja kodaravõtit.
  • Kui oled sõitnud vihmaga siis õlita ketti.

Kord kuus

  • Puhasta kett põhjalikumalt ning õlita uuesti.
  • Keera mutrivõtme ja kruvikeerajaga üle kõik mutrid/kruvid mis su jalgrattal näha on. Sh porilauad, pakiraam, korv jmt.
  • Kontrolli ratta kodaraid, vajadusel kruti kinni.

Kord poole aasta jooksul

  • Kontrolli kas väliskummil on veel mustrit, vajadusel vaheta uue vastu.
  • Kontrolli kas piduriklotsid pole liialt õhukeseks kulunud, vajadusel vaheta välja.
  • Vaheta ketti, tõenäoliselt on välja veninud.
  • Võta lahti käigu- ja piduritrossid. Tee kõri ning tross puhtaks ja lase sinna veidi õli.
  • Kontrolli ega jooksud või kaelakauss ei logise, vajadusel keera kinni.

Mõned täiendavad soovitused jalgratta heas korras hoidmiseks:

  • Hoia ratast siseruumides. Niiskus ja vihm ei ole kunagi metalli sõbrad.
  • Jalgratas, millega on läbi tehtud kukkumine või väiksem avarii on kindlasti mõistlik tuua hooldusesse. Vaatame üle kas kõik toimib korrektselt ning rattaga on ohutu sõita.
  • Kui mõne hooldustööga ei saa ise hakkama siis too jalgratas samuti töökotta. Vead/probleemid ei lähe ajaga paremaks vaid enamasti ikka hullemaks.

 

Hooldus ja remont

Velomarketi 2+2: ostad kaks ratast, saad kaks kiivrit tasuta kaasa!

Püsi kahekaupa ja kahe meetri kaugusel. Parim selleks on kaks ratast ja värske õhk!

Erilukord saab küll läbi, aga 2+2 reegel kehtib ikkagi edasi, et vältida haigestumisi ja viiruse levikut. Naudi kevadet turvaliselt eraldi, aga ikkagi koos! Selleks püsi liikudes kahekaupa ja kahe meetri kaugusel üksteisest. Parim võimalus selleks on kaks ratast ja värske õhk.

 KAKS KIIVRIT TASUTA!  Naudi päikeselisi pikki päevi ja mõnusat kevadet turvaliselt eraldi, aga ikkagi koos oma lähedaste ja parimate sõpradega velotuuritades ja maailma avastades! Ratas viib ja toob teid küsimusi esitamata ja mitte kunagi vingumata ning just selles tempos, mis teile meeldib.

🚴‍♀️🚴‍♂️ Osta kuni 24. maini Velomarketist kas kohapealt või e-poest www.velomarket.ee KAKS RATAST ja saad turvaliseks ja enesekindlaks velorõõmude nautimiseks kaasa 👷‍♀️👷‍♂️ KAKS KIIVRIT!

⚠️ TINGIMUSED ⚠️ Tasuta kiivrid saad, kui ostad ühe ostukorviga kaks vabalt valitud jalgratast. Ühe tasuta rattakiivri väärtus kokku on kuni 70 eurot ehk kahe kiivri pealt soodustus 140 eurot! Kui valid endale kallima kiivri, saad kiivrilt soodustuse 70 eurot! Pakkumine kehtib kuni 24.05.2020 (kaasa arvatud). Kaks ratast = kaks kiivrit tasuta!

Kuidas osta kampaaniarattaid e-poest? See on nii lihtne ja lõbus!

1️⃣ Vali välja Sind (ja su sõpra/pereliiget) huvitavad kaks ratast, pane need ostukorvi ja soorita ost.
2️⃣ Saada oma tellimuse number enne 24.05.2020 aadressile info@velomarket.ee või Velomarketi Facebooki chatti ning saadame Sulle tellimusel toodud e-postile salajase sooduskoodi, mis annab sulle 2×70 eurot soodustuse stiilsete, vabalt valitud rattakiivrite ostuks!
3️⃣ Vali kiivrid välja, pane ostukorvi, sisesta Sulle saadetud sooduskood ja ongi kõik!

Vaata meie kaupa ja pakkumisi:

blank

blank

blank

blank

Sass Henno kasutuskogemus: nõtke nagu antiloop ehk Kona Big Honzo esimese nädala muljed

Sass Henno proovis Konat ja ostis uueks hooajaks ühe endale ka ära!

“Ma olen selle põlvkonna laps, kes sündis keset Nõukogude Liidu nõukogude totrust, defitsiiitsete kaupade turul ja seega olin see, kes ise oma esimesed rattad ägedaks pidi tegema. Meil polnud küsimust millist ratast osta, sest turul liikus rattaid umbes 3 mudelit.”

TEKST: SASS HENNO
FOTOD: SASS HENNO, RAIN RESMELDT UUSEN

Ma olen see põlvkond, kes tegi nalju, kuidas kõigepealt on erekas, ja siis kokukas, ja erekas tähendas klassikalise meesteka raami peal noorteratast Ereliukas ja kokukas tähendas väikeste ratastega kokkukäivat ratast, nimega Aist, mida tänaseni kalamaja ja muude hipsterrajoonide vahel kohati kohata võib. Polnud rattapoode ja polnud valikut. Aga soov sõita oli alati meeletu.
Oma esimese jalgratta sain 80ndatel, olles 7-8 aastat vana ja see oli Ereliukas. Elasime Tartus, Annelinnas ja mäletan, kuidas käisime seda Kallastel mingisuguses tööstuskaupade laos pirukakäruga toomas. Ta oli pakkepaberisse mähitud ja õline. Üsna esimese asjana võtsin talt maha porilauad. Seejärel kleepisin väliskummile väljalõigatud kummiribasid mingist teisest väliskummist, et mustrit vähe ägedamaks saada. Siis kolmandana panin porilauad tagasi, keerates traadist veidi kõrgemad hoidjad, mis porilauda krossitsikli stiilis kõrgel hoidsid. Ja üsna pea ka pidime ema mehega Tõuloomade Varumise koondise garaažide all esimest korda ka raami keevitama, sest olin selle diagonaalposti kuskilt kõrgemalt äärekivilt hüpekat tehes katki hüpanud.

blank

AIAKÄRU RATTAD ALLA

Üheksakümnendate alguseks oli Eesti iseseisev ja turg vaba. Meile hakkasid jõudma esimesed rattad maailmakuulsatelt tootjatelt, ja tänavatel hakkas nägema paksukummilisi Scotte ja teisi imporditud tegelasi. Ja kuna kogu ühiskonnas valitses äritegemise meeleolu, ei jäänud puutumata sellest ka lapsed, rajooni majade vahel läks kaubaks kõik. Nätsupabereid vahetati roolikelkude vastu. Roolikelke vahetati elektronmängude vastu. Elektronmänge vahetati nätsupaberite vastu ja nii edasi.
Kuskilt õnnestus mul ärida üks soome mägijalgrataste kataloog. Kus valgel taustal olid rataste fotod Kanada firmalt nimega Kona. Kataloog tundus nii äge, et õhtuti joonistasin sealt rattaid maha oma vihikutesse ja arvutasin soome markades toodud hindu eesti kroonideks ja üritasin nuputada, kuidas saada nii palju raha, et osta 22 000 krooni maksvat ratast. Ajal, kui mu riigiametnikust ema palk oli 200 krooni kuus. Seda, et suurt mägiratast oli vaja, teadsin juba sellepärast, et oma ereliukast motokrossiradadel lõhkumas käies kaugele ei jõua. (Muidugi käisin, lõhkusin ja jõudsin, aga see selleks.)
Kui pärast erekat kokuka sain, siis sellega oli juba asi lõbusam. Raam oli paksem, sinna sai alla panna aiakäru paksu mustriga kummid ja selle esiratas käis 360 kraadi ringi. See tänavarattaks mõeldud relv oli 90ndate alguses natuke bmxi eest.

SEE OLI MÄRK!

Aga miks ma seda kirjutan? Ma olin selle kõik ära unustanud, kuni hetkeni, kui otsustasin sel kevadel, keset koroonakriisi, taas mägiratta turule vaadata. Varem olen alati sõitnud Scotti, mu eelmine oli Scott Spark, vahva kaheamordiline võistlusrelv, millega rahvarallisid sõitsin ja pärast kontoripäevi metsas käisin. 2017 müüsin ta maha, ja vahetasin bmxi vastu, millega Kalamaja tänavatel siiani unustamatult lõbus ringi kimada on.

blank

Aga sel kevadel, kui enamus Eesti rahvast metsadesse igatsema hakkas, toimus mingi selline muutus ka minu hinges. Kammisin öösiti Tallinna rattapoodide lehekülgi ja mu süda hakkas kiiremini lööma, kui avastasin, et mu oma kodurajoonis, siinsamas Kalamajas Kungla nurga peal on pood Velomarket, kus varem olin küll katkihüpatud bmxi kummi vahetanud, vahel niisama linnakruiisereid uudistamas käinud, aga … nad oli müüki võtnud selle sama Kanada brändi, selle sama minu lapsepõlveunistuse, selle sama Kona mägirattavaliku.
Ja sealt edasi tundsin, et kui see pole märk, siis ma ei tea, mis see on.

Kuidas valida ratast?

Ütlen kohe ära, et ma ei ole see vend, kes ütleks, et osta endale üks ratas, mis kõige rohkem meeldib. Ma olen see, kes usub, et ületarbivas Euroopas ei tee me kellelegi kurja, kui meil on mitu ratast.
Linna, metsa, maanteele, mida iganes sulle sõita meeldib. Reisimas käin bmxiga, Prantsuse rivieras, Cannesi kitsastel linnatänavatel pole lõbusamat kaaslast. Metsa tahan endiselt minna aga kaaslasega, kes esimese kännu otsa ära ei sure. Maanteed … Okei, minu maanteeratta päevad lõppesid 2016. aasta Ironmaniga, kus Tanel Padar kuskil esimeses kolmandikus ja mina, kes ma räige pohmelliga pärast järjekordset 5MIINUSE esinemist starti läksin, viimases kolmandikus lõpetas. Näed, kipun juba jälle vanainimese kombel teemast kõrvale kalduma.

blank

Eluaegne garantii raamile

Tegelikult tahtsin rääkida, mida oma Kona vaimustuses enne lõplikku otsust üldse vaadata otsustasin. Esiteks, mägiratta raamiprofiil ja sõiduasend. Minu jaoks on tähtis, et oleks lühike stemm (see on see pulk, mis su lenksu ratta küljes kinni hoiab), sellepärast, et mu keha on nagu Türannosaurus Rexil, meeletu torso ja lühikesed käekesed, mis kaugel asuvaid tööriistu ei haara.
Teiseks rattad. Praegune trend on enamasti 29tollised metsas sõitmise rattad, mis on suuremad, sõidavad paremini aukudest läbi ja annavad ka lameda maa kiiruses minu meelest juurde. Aga tundsin, et metsaratta jaoks on väiksema diameetriga ratas kuidagi mugavam.
Seega valisin ratta, millele saab alla panna nii 29- kui 27,5tollised veljed. Kolmandaks amort. Amordikäik on enamasti 100 mm, see on see ulatus, palju temaga vedrutada saad. Kuna tundsin, et olen see vend, kes metsa läheb pehme armordiga, siis tahtsin kahte asja. Et amordikäik oleks võimalikult suur, ja et tegu oleks selle vana hea Rock Shoxiga, mis mulle lapsepõlvest peale meeldinud on. Valisin ratta, kus amort käib 130 mm. Olgu tõe huvides ka öeldud, et tegelt pole vahet, ja metsarattal ei pea olema downhilli amordikäik. Aga Kona DNA on pigem alati olnud downhilli sugemetega, seega veidi rajumat maiku, mida kõrgem amort nii disainile kui enesetundele annab, igatsesin küll. Ja siis viimaseks, sain teada, et Kona on astunud ülbe sammu ja annab oma raamidele eluaegse garantii. Kuna olen see 100+ kg sõitja, siis selline asi annab lihtsalt selle viimase grammi vajalikku turvatunnet, et ennast veenda, et sa teed hea äri.

Parim leiutis – liikuv sadul

Ja kui need kriteeriumid olid selged, siis sain aru, et pean endale välja kauplema selle õige. Ja nüüd, kuna sa oled lugenud ära kõik selle lapsepõlvemälestuste virr-varri ja algaja rattasõbra tarkuseterad, tuleb see koht, kus ma räägin sulle lõpuks oma uuest rattast. See on see, mille pärast sa sellest pealkirjast ju üldse edasi lugema hakkasid.

blank

Räägin ka, kus ma oma esimese nädala jooksul käinud olen. Esimesena viisin ta oma lemmiklinna Pärnusse. Big Honzo on ka autos hea reisikaaslane, sest mul on 2017. aasta luukpäraga Honda Civic Sport, ja istmeid alla lastes mahtus sinna nii uus Big Honzo kui mu vana Scott. Aga kuna see pole Civicu arvustus, siis ärme sellel pikemalt peatu. Esimene proovikivi oli Pärnu skatepark.
Ma ei suutnud kiusatusele vastu panna ja seal mõningaid arglikumaid hüppeid proovida. Mis kohe selgeks sai, on see, et Big Honzo ilma oma tagaamordita on nõtke kui gasell. Lisaks meeldis mulle meeletult ta 27,5tolliste rataste pöördevõimekus ja ma ei teagi, kas asi on minus või väiksem ratas lihtsalt ongi paremini kontrollitav. Teiseks sõitsin mitmetel õhtutel Pärnu rannajoone veepiiril. See on üks kõige lahetamaid tracke, kus saad kilomeetrite kaupa päiksepaistel ilusat loodust, ja siin tuli välja 2,8tollise kummipaksuse eelis.
Ratas ei muutunud niiskes rannaliivas raskeks, vaid liikus kõikjalt muretult läbi. Siis võtsin ette oma teise lemmikraja, Pärnu jõekalda matkarajad, kus tuli ette nii lahtist liiva, imekaunist männimetsa kui paar kraavide ületamist. Ratas sai alati hakkama, mina iga kord ei saanud. Ehk siis Big Honzo on üks neist ratastest, mis veab alati välja, kui sõitja teda ei sega.
Tagasi Tallinnasse tulles viisin ta Pirita metsa, kus on meie mõistes vähe jõhkramad tõusud ja langused. Lahtisel hakkpuidul või männiokkasel liivarajal püsib ta vankumatult kindlalt rajal. Kus aga ilmnes üks tema reaalseid nõrkusi – just sealsamas Pirita metsas. Tema käiguvahetaja nimega SRAM NX-Eagle 11-50t. Ka Velomarketi targemad pead ütlesid, et asi vajab sissesõitmist, aga see ei tee tunnet paremaks, kui käikar tõusudel vahepeal tühja viskab. Igaljuhul ei jää ratas ühe detaili pärast kuidagi kehvemaks, aga tunnen, et kõigi rattamüüjate püha kohus on Sramile seda tagasisidet anda, sest kui tegin proovisõitu ühe teise brändi võistlusrattaga, juhtus Sramiga sarnane lugu. Kõige väiksema hammasratta pealt, sirget kiirendades, viskas lihtsalt üle. Kui uurisin, kas seda varem ka juhtunud, ütles müüja ausalt: osadel on, osadel pole.

Aga et mittevaimustavate juurest vaimustavate detailide juurde tagasi tulla, siis pean kiitma üht praktilist uue aja leiutist Downhilli maailmast, seda sama juba eelpool mainitud dropperpostiga liikuvat sadulat. Niikaua kui elasin maailmas, kus sadulale said panna vaid ühe kõrguse, ei osanud ma sellest unistadagi. Aga nüüd, kui sul on sõidu ajal võimalik seda kõrgust muuta, siis neid kohti, kus seda teha, leidub ikka mõnuga. Vanalinna munakividel kruiisides või Toompeal Pikast Jalast öösel alla kihutades tundub dropperpost tõeline geeniuse looming. Veel üks väga hästi toimiv detail on Shimano ketaspidurid.
Igaljuhul, kui sul tekkis nüüd mõte, et tahad ratast, võid alati mult küsida, mis ma arvan, sest nii lihtsa vaevaga rebitaksegi end Kalamaja rattavaliku arvamusliidrite sekka.
Ma hea meelega seletan, kommenteerin ja ütlen ka, et Kalamaja Velomarketis saad pea kõiki Konasid prooviks küsida ja ka pikemaks nädalavahetuseks endale rentida. Ja kui peaksid jõudma selleni, et Kona koju viid, siis rendiraha läheb ostuhinnast maha. Oma esimesed 3 päeva Kona seljas veetsingi justnimelt rendirattaga. Miks? Et ikka enne ostu veenduda, kas asi on ikka see kõige õigem.
See veendumus on midagi, mida poeparklas proovisõitu tehes tihtipele ei saa. Mõned kindlasti tahaks lõpetuseks küsida, kas ma tagaamordist ei tundnud puudust kordagi? Aus vastus on – ei.
Kuna ma puhastverd downhilli ja hüppemees pole, siis tagaamorti pole ma selle esimese nädala jooksul igatsenud kordagi. Ja kui keegi tahab teada, miks ma sõnagi ratta kaalust ei rääkinud, siis pean ka teile ausalt ütlema: minu puhul on lihtsam mõned pelmeenid öösel söömata jätta ja see kilo sellest alla võtta, kui seda rattalt nõuda. Big Honzo kaalub ausad 14 kilo ja kordagi ei tekkinud mus mõtete, et selline mägiratas võiks kergem olla.

blank

Kokkuvõte

Osta kindlasti.

Kona Big Honzo
PLUSSID

+ rattad, mida võimalik vahetada ka 29“ vastu
+ Plus size kummilaius, millega ei pea ka niiskes rannaliivas liigselt jõudu raiskama
+ Dropperpostiga lenksult reguleeritav sadul
+ Mõnus raamigeomeetria, lühike stemm, kauge tagatelg.
+ 130mm käiguga esiamort
+ Raamile eluaegne garantii
+ Velomarketi vendade üli abivalmis suhtumine, kes aitavad ratta esialgse setupi puhul nii nõu ja jõuga

Kona Big Honzo
MIINUSED

– Srami käiguvahetaja trikitab, vähemalt alguses ega tekita eriti kindlustunnet.

Restoraniomanik Kõresoo: velosõidud pakuvad füüsilist treeningut ja emotsionaalset vabadust!

tallinna restorani SALT perenaine on varustanud oma ratta kõige vajalikuga.

Velomarketi sõber, restorani SALT perenaine Tiina Kõresoo proovis hiljuti muutunud olukorra tõttu toidu kiiremaks kojuveoks täisvarustuses ratast. Rääkisime temaga ka veidi pikemalt velosõprusest.

Kui suur velosõber sa oled?

Olen olnud juba pikka aega päris suur velosõber.

Aastaid tagasi sain sünnipäevakingiks esimese maastikujalgratta ning sellest sai päris pikaks ajaks hobi võtta ette pikemaid retki ning osalemine isegi Kõrve rattamaratonil. Igal suvel sai ette võetud ka paari-kolmekümnekilomeetriseid retki ühest Eesti asulast teise ja see oli imetore tunne, lisaks füüsilisele treeningule ka emotsionaalne vabadus värskes õhus. Oma kondiauruga läbida väiksemaid ja pikemaid vahemaid, teha väikeseid peatusi just nendes loodukaunites kohtades, kus hing ihaldas ja kuhu autoga tihtipeale ligi ei pääse – see on vabaduse tunne. Kahjuks langes see ratas mõniaeg hiljem kodumaja trepikojas varaste saagiks ning peale seda tulid juba linnarattad.

Kuna üks minu suur kirg on alati olnud reisimine ja seoses minu tööga ka kõikjalt uute maitsete otsimine, siis erinevates maailma linnades olen palju kasutanud ka rendirattaid ja igal võimalusel vältinud ühistransporti ning autosõitu. Ratta seljas on kordades mugavam ja mõnusam avastada võõraid linnu ja teha mõnusaid degustatsioonipause väikestes põnevates söögikohtades, turgudel, veinimajades. Mäletan Austrias Badenis üht sõpradega tehtud jalgrattamatka viinamarjapõldude vahel, läbides kohalikke väikeseid külasid. Juhtumisi oli tegemist sügise algusega ja just samal ajal toimusid kõikjal ka suured veinipidustused ning värske veini degusteerimised. Meie ca 10-kilomeetrine retk venis terve päeva pikkuseks, tihedate peatustega viinamarjakasvanduste ääres paiknenud veinikohvikutes. Selle eest aga saime unustamatu mälestuse ja lõbus on seda meenutada ka aastaid hiljem.

 

Kuigi Tiina KÕresoo kasutab ratast üldjuhul tööst vabal ajal, käib ta vahel sellega ka turul ideid ja kaupa kogumas tööalaselt.
Kuigi Tiina KÕresoo kasutab ratast üldjuhul tööst vabal ajal, käib ta vahel sellega ka turul ideid ja kaupa kogumas tööalaselt. Foto: Annela Samuel.

Milline on sinu esimene mälestus jalgrattast? Räägi sellest.

Sain oma esimese jalgratta kümnendaks sünnipäevaks vanematelt. Uskumatu, aga kuni selle ajani õieti rattaga sõita ei osanudki. Ratas oli uhke ja helesinine. Olime ema-isaga suvilas ja seal siis võttis isa kätte ja hakkas mulle rattasõitu õpetama. See oli ikka nii, et mina tähtsalt väntasin ja isa hoidis sadulast kinni ning jooksis, otsaesine märg, taga.

Ühel hetkel tundus talle aga, et nüüd olen ma piisavalt valmis ning ta lasi sadulast lahti. Alguses ei saanud ma sellest aru ning sõitsin kenasti tähtsalt veel mitu ringi, siis aga, kui taipasin, et olen üksi oma rattal, tekkis kerge paanika ja suutsin kogu suure hoovi peale üles leida just ühe vett täis lastud lastevanni, mida ema kasutas kasvuhoone kastmiseks, ning plartsatasin kenasti pea ees koos oma rattaga sinna vanni …

Millisteks liikumistest ka ratast eelistad?

Praegu eelistan just eelkõige linnaratast lühemateks vahemaadeks, mida saab rattaga tunduvalt kiiremini tipptunni ajal läbida kui autoga. Kuna külastan tihedalt seoses restoranitööga ka turge, siis ratas on äärmiselt mugav abivahend sealt hea-parema söögipoolise leidmiseks. Endiselt üritan kasutada linnareisidel kohaliku kultuuriga tutvumiseks just jalgratast.

Mis sul alati kaasas on, kui rattaga sõitma lähed?

Siinkohaloleks kindlasti õige öelda, et kiiver. Kiiver on mul kenasti olemas ka, aga kui ma väga aus olen, siis linnas lühemate vahemaade sõitmisel kipub ta vahel ikkagi ununema. Teinekord on nii kiiresti vaja poodi või turule jõuda, et kiiver meenub alles poolel teel.

Üritan ennast küll parandada ja ikkagi pidevalt kiivrit kasutada. Siinkohal pean ära märkima meie pildistamisel kasutada olnud hõbedase kiivri, mis tõepoolest istus ja sobis lihtsalt suurepäraselt 🙂

Praegu tuleb kõik võimalusel ära kasutada, et hea SALTi värske toit klientideni toimetada. Foto: Annela Samuel
Praegu tuleb kõik võimalusel ära kasutada, et hea SALTi värske toit klientideni toimetada. Foto: Annela Samuel

On sul mõni hea soovitus jagada sujuvaks rattasõiduks linnas?

Mina isiklikult üritan kasutada ikkagi rattateid ja rattaga sõita rohkem nendes piirkondades, kus spetsiaalsed teed välja ehitatud. Mulle ei meeldi väga kõnniteedel inimeste vahel seigelda ja samuti on ikkagi suhteliselt ebamugav mitte väga professionaalse ratturina autoteedel sõita.

Kõnniteel panen ennast alati ka jalakäija olukorda ja tegelikult jalakäijana mulle sugugi ei meeldi, kui rattur minust napilt 2 cm kauguselt mööda kihutab. Seetõttu peaks meil kindlasti veel rohkem olema rattateid ja rattaliikluskultuuri võiks samuti arendada, võttes kasvõi heaks näiteks meist mitte väga kaugel asuvat Kopenhaagenit või loomulikult Amsterdami.

Milline on sinu velostiil? Millist ratast ja mille järgi sa valid?

Hetekel olen siis rohkem linnasõitja ja kuna ka minul on oma nõrkused ilusate asjade vastu, siis eelistan natuke glamuursemat linnaratast, mis võiks värvilt näiteks punane olla. Retrostiil meeldib ka väga. Sadul peaks kindlasti mugav olema 🙂

Kas ratas on pigem töövahend või vaba aja kaaslane?

Hetkel ikkagi rohkem vaba aja kaaslane. Olen selline suhteliselt külmakartlik ehk Eesti kliimas talvisel ajal valin ikkagi mugavusest auto. Kohe kui ilmad soojemaks lähevad, otsin üles oma ratta või teen hoopis pikemaid jalutuskäike.

Midagi ehk veel, mis on huvitav sinust teada?

Just praegu, kui lõpetasin selle intervjuu, helistas minu teismeline poeg, kes teatas, et saabus sõbraga 56 km pikkuselt rattamatkalt. Trikiratta aeg hakkab ka tema jaoks läbi saama ning vabadus rattasadulas maailma avastada näib üha enam tõusvaks trendiks muutuvat nii noorte kui vanade hulgas.

Velovabadus: kotid, korvid ja hoidikud jalgrattale ja kõik vajalik tuleb sinuga kõikjale kaasa!

Komplekteeri endale just sellise varustusega ratas, mis vastab sinu sõidueesmärgile ja isikupärale.Praegu tuleb kõik võimalusel ära kasutada, et hea SALTi värske toit klientideni toimetada. Foto: Annela Samuel

Isegi niisama eesmärgita velotuuritama minnes on ikkagi midagi, mis vajab alati kaasavedamist, kas või veepudel või kodus tehtud võileivad. Kuidas varustada ratas vajalike praktiliste lisadega nii, et see vastaks täpselt sinu vajadustel ja lähtuks sinu sõiduvajadustest?

Kaanefoto: Annela Samuel. Tootefotod: Rain Resmeldt Uusen-Chauhan, tootjad

Tõsi, valikuid tuleb ratast lisadega tuunides langetada, sest igal asjal on oma kindel eesmärk. Punutud korvis tasub kaasa võtta kergemat tavaari, suuremate ja raskemate kaupade vedamiseks tuleb paigutada tugevama raamiga hoidik. Vaatame võimalused üle.

Turvalise sõidu tagamiseks tuleb jook hoida spetsiaalses hoidikus.
Turvalise sõidu tagamiseks tuleb jook hoida spetsiaalses hoidikus.

Joogid kaasa!

Ükskõik mis eemärgil velo selga hüppad ja sõltumata sellest, kuhu sihi võtad, jook peab ikka kaasas olema. Linnavahel asju ajades või pere äärde mõtisklema sõites haara oma kuum lemmiklürbe ühes. Selleks on rataste jaoks käepärased, mugavad ja turvalised hoidikud võimalik panna – nii nagu ka autodes on topsihoidjad, et vältida joogikadu.

Kui võtad kaasa veepudeli, energiajoogi või muu pudelis vedeliku, tasub rattale paigutada ka pudelihoidik. Tavaliselt on need keskmise toru külge lihtsasti pandavad.

Pudelihoidik on soodne, vaid seitse eurot, aga kasulik lisavarustus igale rattale.
Pudelihoidik on soodne, vaid seitse eurot, aga kasulik lisavarustus igale rattale.

 

Kui oled sõitmas piknikule ja tahad kaasa võtta raskemad joogid või ostukoti, paigalda pakiraamile tugevama kinnituse ja kindlama alusega hoidja, mis ei vaju läbi. Tavaline korv sobib selliste igapäevaks oluliste asjade transportimiseks, mis ei ole rasked – võta kaasa mütsid, kindad, sallid, beebitoit või päikesekreem.

Punutud korvid ei ole kõige paremad suurte ostude koju vedamiseks, sest nende punutis või kinnitused võivad pika peale alt vedada, eriti, kui sõites kott korvis liigub. Vaata tugevamaid, puidust alustega ja pakiraamile kinnitatavad transpordihoidikuid allpool.

Kui sinu laps veel eale kohase lasterattaga ise kaasa ei sõida, vali lisavarustuseks sobiv lapsetool. Tutvu ka soovitustega, kui vanale lapsele ja kui suur ratas sobib.

Parki, metsa, mere äärne. Tööle.

Ka enne kriisi töötati kaugeteel ja kodukontoris, kuigi nüüd on see enam harjumuspärane ka rohkematele velosõpradele. Kodukontor ei pea tähendama nelja seina vahel istumist. Ilusa ilma korral ja õige riietusega võib iga pargipink, mereäärne kivi või metsatukk muutuda sinu kontoriks värskes õhus.

Portfelliga on mugav ja turvaline võtta kaasa sülearvuti ja vajalikud paberid.
Portfelliga on mugav ja turvaline võtta kaasa sülearvuti ja vajalikud paberid.

 

Mis saaks veel mõnusamat olla, kui ühendada tööpäev lõbusa rattasõiduga, haarata kaasa kõik mis tööpäevaks vaja – jook ja sülearvuti ning seejuures nautida ka teekonda.

Rattale on võimalik panna mitmeid eri stiili ridiküle ja arvuti- ning dokumendikotte. Tuuni oma ratas just selliseks, mis sinu päevarütmile ja tegevustele vastab. Mis turvalisust puudutab, siis ära jäta oma ratast sellele paigutatud portfelliga kunagi järelevalveta! Ära unusta kaasa võtmast ka rattalukku – paljudelt neistki on olemas spetsiaalsed hoidikud, et lukk alati ratta küljes kaasas oleks.

Väiksemate vidinate ja pudinate kaasavõtmiseks sobivad väiksemad ridikülid.
Väiksemate vidinate ja pudinate kaasavõtmiseks sobivad väiksemad ridikülid.

Lemmikloomad korviga kaasa

Niiviisi võta kaasa vaid selline lemmik, kes on sõnakuulelik ja õpetatud korvis sõitma.
Niiviisi võta kaasa vaid selline lemmik, kes on sõnakuulelik ja õpetatud korvis sõitma.

Suuremaid ja väiksemaid, ees- ja tagumisele raamile paigutatavaid, lihtsamai jkua toekamaid korve on valikus kümneid. Vali välja sellised, mis vastaksid kantavale kaubale.

Hästi kasvatatud sülekoerigi saab korvis kaasa sõidutada, kuigi seda tuleb teha täie teadmisega, et loom on loom ja sa ei tea kunagi, millal tal tekib soov maha minna. Samas on olemas ka spetsiaalsed loomade transpordiks mõeldud rattakotid, millel on turvaline võrkkinnitus.

Kui as e-poest sobivat korvi või kotti ei leia, astu läbi ka Tööstuse 43 Velomarketi müügisalongist, kus saad ka küsida nõu ja vajadusel tellida just sulle sobiva lisa.

Ostud turvaliselt koju!

Tugevam raam on mõeldud raskemate kaupade transportimiseks.
Tugevam raam on mõeldud raskemate kaupade transportimiseks.

 

Puidust alus kannab raskemat koormat.
Puidust alus kannab raskemat koormat.

 

Mõned rattakorvid on juba valmis poekorvid, sest käivad lenksu külge klambritega. Nii saad ratta turvaliselt poe ette parklasse kinnitanuna haarata korvi endaga poodi kaasa ja säästad maailma nii mõnestki kilekotist! Vastutustundlik ostlemine, mugavus ja värskes õhus liikumine kõik ühekorraga.

Kui sul on vaja aga suuremat kaupa tihti vedada või näiteks suuremad lapsed ilma lapsetoolita kaasa võtta, võid otsustada hoopis rattale mõeldud järelkäru kasuks.

Stiil ja isikupära sõidab sinuga alati kaasa!

Klassikaline rattakorv.
Klassikaline rattakorv.

 

Igale oma stiil!
Igale oma stiil!

 

Võta kaasa näiteks kaamera!
Võta kaasa näiteks kaamera!

 

Stiil ei anna häbeneda! Ole julge ja isikupärane.
Stiil ei anna häbeneda! Ole julge ja isikupärane.

 

blank

Jalgratas, kalorikulu ja kaalukaotus

blank

Kuna rannahooaeg tiksub meile iga päevaga (õnneks!) üha ähvardavamalt lähemale, räägime täna veidi rattasõidust kaalukaotuse eesmärgil.

Rattasõit on tervisesportlaste seas üks eelistatumaid harrastusi ja põhjust sellele pole raske leida. Rattaga on võimalik sama aja kuid oluliselt väiksema energiakuluga läbida märksa pikemaid vahemaid kui teiste liikumisviiside puhul. Rattasõit sobib ka neile, kel on ülekaalu või probleeme liigestega ja kes pikka maad kõndida või joosta ei jaksaks. Istuv asend võimaldab alakehaliigeseid vähem koormata, kuid pakub sellest hoolimata piisavalt aeroobset treeningut. Kuigi rahulikumas tempos sõitev harrastussportlane jalgrattasõiduga eriti palju kaloreid ei kuluta, annab see organismile siiski paraja koormuse, kuna rattasõidu puhul kasutatakse alakeha suuri lihasgruppe.

Jalgrattatreening peaks treenima eelisjärjekorras jalgu ja tuharaid, kuid mingil määral saavad koormuse ka alaselg ja kõht.

Kui palju rattasõit kaloreid kulutab? Eks see sõltub nagu ikka treeningu intensiivsusest, pikkusest ja inimese enda kehakaalust, aga üks ülevaatlik tabel on näiteks siin.

Nüüd aga mõned nõuanded, mida jälgida, et rattasõiduga rohkem kaloreid kulutada ja paremasse vormi saada:

Selge see, et madala intensiivsusega rasvapõletuses midagi eriti ei saavuta ja kord päevas jalgrattaga lähimas poes käimine kaalu ei mõjuta. Sõita tuleks vähemalt 20 kilomeetrine tiir ja seda vahelduva tempoga. Kui tahta rattaga trenni teha, tuleks alustada tunnist ajast, soovitavalt alates 20-kilomeetrisest tunnikiirusest. Naha peab soojaks saama ja natukenegi võhmale ka!

Pulsikell ja isiklik treeningplaan on muidugi ka rattasõiduga trenni tehes kõige suuremad abimehed. Kiirus tuleks valida vastavalt pulsisagedusele. Algul ei maksa pulssi väga kiireks ajada – 130-140 oleks hea. Pikka trenni kõrge pulsisagedusega ei soovitatata – eriti algajatele. Kui pulsikella pole, tuleks meeles pidada, et näiteks vastutuult või ülesmäge sõites läheb pulss ruttu kõrgeks.

Seega :alustuseks oleks paar-kolm korda nädalas kuskil 20 km tiir korraliku tempoga juba päris hea trenn. Hiljem, kui keha on harjunud, võib koormust suurendada ja vahetada ka sõidetavat maastikku. Kas sõita 20 km maanteel või läbida sama vahemik mägisel metsateel – need on juba kaks erinevat asja.

Kuid kordaks veel kord, et kui tegu on algaja sportija ja jalgratturiga, soovitatakse alustada paari-kolme sõidukorraga nädalas ja alles mõne kuu möödudes koormusi kasvatada. Vastasel juhul võib spordist tulla hoopis rohkem kahju, sest see oleks kehale liiga suur koormus korraga harjumiseks ning kohanemiseks ja võibolla tüütab rattasõit nii hoopis kohe ära. Nagu kõikidel kestvusaladel on ka rattasõidul oluline see, et alguses ennast n-ö kinni ei sõidetaks. Alustada tuleks rahulikult ja kiirendada lõpus.

Kui aga rattasõiduga varem üldse tegeletud pole, on algul abiks siseruumides harjutamine.

Spordiklubides on spinningu trennid, mida võiks mõned korrad külastada, sest seal õpetatakse erinevaid sõidustiile ja saab proovida erinevaid sõidutehnikaid ja soojendusharjutusi. Saab ka treenerilt asjakohast nõu küsida. Paljud näiteks ei tule ise selle pealegi, et turi võib muutuda valusaks, kui sõita pea liialt kuklas või põlved hakata liiga tegema, kui sadul on liiga madalal või koormus liiga suur. Siiski tuleb arvestada, et spinngingutrenn ja väljas sõitmine on erinevad asjad. Spinningutrennis istutakse ja pedaalitakse enamasti stabiilselt ühes asendis, ülakeha  fikseeritud. Õues erineval maastikul sõites teeb lisaks jalgadele efektiivsemalt tööd ülakeha, tugevama koormuse saavad ka käe- ja seljalihased, areneb tasakaalutunnetus.

Ja muidugi kaasneb õues sõitmisega ka palju muud positiivset: omaette olek, rahu, privaatsus, ilus loodus. Võimalus minna ja tulla millal ainult tahad, sõltumatuna bussiaegadest või liiklusummikutest. Seega kindlasti ei tasu hakata nüüd mõtlema, et rattasõit alla 20 km/h ei anna üldse midagi ja kulutab ainult sama palju kaloreid kui jalutamine. Parem ikka kui diivanil istumine!