Armasta ja hoia oma aju: õigesti valitud kiiver kaitseb korraga kahjustuste eest nii pead kui sinu isikupärast stiili
Kiivri kõige olulisem funktsioon on kaitsta mistahes ootamatu õnnetuse või kukkumise korral sinu pead kahjustuste eest. Enne ratta selga istumist ja liiklusesse või avastusretkele suundumist tuleb alati kiiver pähe panna. Näita eeskuju ja selgita kiivri vajalikkust varakult ka oma lastele, et neil tekiks loomulik harjumus oma pead kaitsta.
Lepime kohe kokku, et pole olemas sellist „turvalist“ sõitu, et käin korra ära, las see kiiver olla. Kiiver kaitseb ootamatute õnnetuste korral sind vaid siis, kui kannad kiivrit iga kord, kui rattaga liigud, sõltumata tempost, teest või sihtpunktist.
Kiivreid võib kapis olla muidugi mitu, et vastavalt riietusele ja sinu isikupärasele stiilile kasutada just hetkel sobituvat. See suurendab ka kiivri kasutamise tõenäosust, sest näiteks sõbra sünnipäevale uhkes kleidis sõites on vaid väga sportliku ilmega kiivri omanikuna lihtne mõelda, et „ma praegu ei pane, sest see kiiver ei sobi“. Stiilseid kiivreid on valikus kümneid – leia endale sobiv!
Velomarketi kiivrivalik katab mõlemad sinu vajadused korraga – kõik meie kiivrid pakuvad maksimaalset turvalisust, aga ka stiili.
Peas logisevast kiivrist abi pole
Ei olegi suurt vahet, kust otsast asud uut kiivrit valima – kas lähtud stiilist, väljanägemisest, värvieelistustest, mustrist või tootjast. Eelkõige on kiivri eesmärgiks pakkuda kaitset sinu ajule, koljule ja peanahale ning peab seetõttu olema sinu pea jaoks sobivas mõõdus.
Kiiver peab istuma pähe valatult, mitte logisema. Liiga väike ja liiga suur kiiver ei täida oma peamist eesmärgi – sinu pea kaitsmist maksimaalselt igal rattasõidul.
Kiivriga käivad kaasas kaks olulist elementi – pehmenduspadjakesed ja rihmad. Kui kiiver oma suuruselt sobib pähe, aga loksub veidi, saab täiendavate pehmenduspadjakeste abil kiivri ideaalselt fikseerida. Ära pane sõidu ajaks kiivrit niisama pähe, vaid kindlasti kinnita see lõuaaluste rihmadega.
Ohud, mis meid rattasõidul varitsevad, on väga erinevad, lähtuvad valitud teekonnast, sõidustiilist ja ootamatustest, mistõttu kaitseb kiiver meid ainult siis, kui ta on korrektselt pähe kinnitatud igaks sõiduks. Kiivrist ei ole kasu, kui ta näiteks ootamatu pidurdamise tagajärjel enne kukkumist hooga peast lendab.
Kiivri kandmine ei anna supervõimeid!
Maailmas on tehtud uuringuid, mis on viidanud, et kiivriga sõitjad kipuvad valima ohtlikuma sõidustiili. Seetõttu tasub meeles pidada, et kiiver ei aita parandada sõiduoskusi ega anna sõitjale supervõimeid. Kiivri ainus roll on kaitsta pead põrutuste ja vigastuste eest ootamatute õnnetuse korral.
Mida kiivri kandmine küll anda võib, on tähelepanu tänavail. Ära siis sõites lase oma tähelepanul hajuda ja hoia fookus ikka turvalisel sõidustiilil ja teel.
Millistel juhtudel kiiver kaitseb?
- Linnas liikudes sõidad kogemata vastu äärekivi, üle maha kukkunud puuoksa või satud muu takistuse otsa (kivi, maha visatud prügi vms), mille olemasolu sa ei märganud ja kukud.
- Metsas sõites võid saada ootamatult tabamuse puuoksalt.
- Satud liiklusavariisse teise jalgratturi, jalakäija või autoga ja kukud.
- Rattal tekib sõidu ajal tehniline rike ja kaotad juhitavuse ning kukud.
- Mõni muu ootamatu sündmus, mis su tähelepanu ja jalgratta juhtimisvõimet sõidu ajal ootamatult mõjutab ja põhjustab tasakaaluhäire või kukkumise.