Tööstuse 43, Tallinn, Eesti
Kauplus +372 508 3309
Töökoda +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn Eesti
Kauplus +372 5885 7752
Töökoda +372 5301 6938

info@velomarket.ee

Üldinfo +372 508 3309

Jalgratta kasutusjuhend

Elektrilised jalgrattad on viimase paari aasta jooksul üha rohkem levima hakanud ja paistab, et nad toovad kaherattalised inimestele lähemale. Paljud seostavad jalgrattasõitu spordiga, mitte igapäevase rahuliku sõiduga tööle-koju marsruudil, kus jalgratas on eelkõige transpordivahend. Elektrijalgratas kaotab spordihõngu jalgrattasõidu juurest ja annab julgust proovida neile, kel tervis või üldine füüsiline vorm ei luba korraga palju koormust. Ka vahemaa, mida saab läbida ühe laadimiskorra kohta, on ratastel küllalt pikk. Elektrilised jalgrattad meelitavad järjest rohkemaid värske õhu kätte natukenegi liigumata, mis on kasulik nii füüsisele kui ka rohkem isegi vaimule.

Elektrijalgrattaid on peaaegu sama palju erinevat tüüpi, nagu tavajalgrattaidki – hübriidrattad, maastikurattad, linnarattad, kokkupandavad rattad, kargorattad jm. Pole ühest täiuslikku kõigile igaks juhtumiks sobivat jalgratast, kuid kindlasti leiab igaüks just t e m a l e ideaalse kaherattalise.

Kuidas valida õiget elektrilist jalgratast? Eks ikka nii nagu tavajalgratastki. Tuleb mõelda, millisteks sõitudeks Sul jalgratast vaja on. Kas eesmärgiks on matkamine, igapäevasõidud tööle-koju, kas on vaja palju asju vedada jne? Siiski on elektrijalgrataste puhul olulised lisaks sellised omadused nagu:

  • sõiduulatus ühe laadimiskorra kohta,
  • laadimisaeg,
  • kui kiire ratas on,
  • kas aku on eemaldatav.


ELEKTRIJALGRATTA KOMPONENDID

Vedrustus – elektrilistel jalgratastel on reeglina esiamort. Maastikuratastel on ka tagumise amordiga variante, kuna need ongi mõeldud päris künklikul maastikul sõitmiseks. Kui on soov muuta sõit veelgi pehmemaks, siis sellele aitavad kaasa laiemad rehvid, vedrustusega pehmem sadul ja amordiga sadulapost.

Käigud on samuti enamustel elektrijalgratasel olemas – tavaliselt 7 kuni 12. Rummuvälist käiguvahetust peab regulaarselt puhastama ja õlitama, kuid see on üsna kerge. Käike ei tohi vahetada korraga liiga suures ulatuses – kõige väiksemast kõige suuermani ühe vahetusega. Käigu vahetamine sõitmise ajal pole samuti soovitatav. Rummusisene käiguvahetus ei vaja pidevat hooldust, kuna see on ilmastikutingimuste ja mustuse eest kaitstud. Võib vahetada mitu käiku korraga ning ka siis, kui ratas ei sõida. Väga mugav just linnasõiduks, kus peatusi-starte on palju. Rummusisese käiguvahetusega rataste hulgas on valida ka rihmülekandega rattaid. Ratas on kaalult raskem ja ka kallim, lisaks ei saa seda ise parandada, kui juhtub katki minema (mida juhtub küll väga harva).

Pidurid – hüdraulilised ketaspidurid on kasutusel alates keskklassi elektriratastel (pidurdusjõud on suurem), mehaanilised ketaspidurid aga lihtsamatel ratastel (kergem parandada ja vahetada).

Mootoreid on kahte tüüpi – tagaratta rummumootor (hub motor), või keskmootor (mid-drive). Keskmootoriga rattad on paremini optimeeritud parema kaalujaotuse kui ka vahemaade läbimiseks.

Mootori võimsus on märgitud njuutonmeetrites:

  • 40 Nm – madal, sobilik keskmise ja kergema kaaluga sõitjale. Linnarataste populaarne vahemik.
  • 60 Nm – keskmine väändemoment, optimeeritud pikkade vahemaade läbimiseks.
  • 80 Nm – kõimas väändemoment – sobilik mägistele teedele või raskemale sõitjale.
  • 100 Nm – paksude rehvide, raskema kaalu ja suuremate akudega e-rataste võimsused.
  • 100-160 Nm – rasked maastiku-, jahi- ja kaubarataste võimsused.

Akud – suuremal osal elektrijalgratastel on väline aku, mida saab kergelt eemaldada näiteks toas laadimiseks. Paljudel on see peidetud raami sisse ja nii polegi aru saada, et tegemist oleks elektrijalgrattaga. Enamus elelktrirataste elektroonika on ilmastiku, mitte veekindlad. See tähendab, et vältida tuleks tugevaid vihmahooge ja sügavas vees sõitmist.

  • Aku suurus – suurem ampertundide arv (Ah) tähendab suuremat aku mahutavust.
  • Aku pinge – suurem pinge (V) määrab aku jõudlust. Madalama pingega aku on paremini optimeeritud kergemal sõitjal pikemateks vahemaadeks, kuna läbiv vool on väiksem.

Ekraan – valdavalt on elektrijalgratastel olemas selge ja lihtsasti kasutatav ekraan ning kõrvalasuvad nupud menüüs navigeerimiseks. Sealt saab muuta assisteerimistaset, jälgida kiirust, distantsi, aku taset jm. On ka selliseid, kus saab oma telefoni laadida USB-ga või Bluetooth’i kaudu mõne teise rakendusega ühendada.


NÄPUNÄITEID ALGAJALE SÕITJALE

Enne, kui hakata jalgratast valima ja ostma, võiks mõned nipid kõrva taha panna esimeseks sõiduks, sest kuigi elektrijalgratas näeb välja täpselt samasugune nagu kondimootoril töötav kaherattaline, on neil siiski mõned väga olulised erinevused käitumises ja sellest tulenevalt ka käsitsemises.

1. Alusta rahulikult ja aeglaselt. Võib olla suur isu kohe täisvõimsusel kiirust arendada, kuid esialgu soovitame alustada tasakesi madalal võimsusel. Ruumi võiks ka olla ümberringi rohkem, juhuks kui kiirus järsku liiga suureks läheb – nii ei pruugi ise kohe reageeridagi ega pidama saada nii kiiresti nagu tavarattaga harjunud oled. Ratta õige tunnetus tuleb kätte saada.

2. Pidurda varem. Suurem võimsus, kiirus ja raskem raam tähendab seda, et pidurdusteekond on pikem ja pidama saamine pole üldse nii kerge ja kiire kui tavaratta puhul.

3. Pidurda õrnalt ja sujuvalt. Elektrijalgratastel on tavaliselt ketaspidurid, mis on efektiivsemad ja ei vea erinevates ilmastikuoludes alt. Uue rattaga alati pidurda esialgu tasakesi ja sujuvalt, kuni saad tunnetuse kätte. Nii hoiad ära äkilise pidurduse, mis tihti lõppeb kukkumisega. Kuna esipidur on tõhusam kui tagapidur, võib juhtuda, et ratas jääb kiiresti pidama, kuid sõitja ise liigub ikka edasi ja teeb kukerpalli üle pea. Ohutum on kasutada mõlemat korraga, või siis esipidurit ainult väikesel kiirusel.

4. Ole tähelepanelik ja ettevaatlik. Elektrijalgrattaga saavutad suurema kiiruse ja seega peab olema liikluses tähelepanelikum, sest pidurdusteekond on lühem ja vigastused kukkumisel on rängemad kui tavarattaga kukkudes.

5. Alati järgi liiklusreegleid ja head tava – anna endale aru, kus Sa hetkel sõidad, vastavalt sellele vali ka sõidukiirus. Vali õiges kohas õige kiirus ja naudi sõitu!

Kui raamisuurus jääb nö kahe vahele, siis valida väiksem raam neil, kel jalad keha proportsioonis lühemad ja suurem raam neil, kel jalad on keha proportsioonis pikemad.

Elektrijalgratta sõiduulatus oleneb väga paljudest teguritest – akust, mootorist ja kiirustasemest ehk kui palju elektrijalgratas pedaalimisele kaasa aitab. Oma piirangud paneb ette ka loodus – tuul, temperatuur, maastik. Kõike eelnevat arvesse võttes saame siiski säästvamalt sõita, rakendadest paari nippi:

  • Leia õige rütm – mida aeglasemalt sa väntad, seda rohkem tööd peab tegema mootor. Siin tuleb leida tasakaal, kus Sa ise ega mootor ei tee liigset tööd.
  • Kergenda koormat – üks hea omadus elektrijalgrataste juures on see, et nendega saab kanda rohkemat. Samal ajal on see ka miinuseks, sest mida raskem koorem, seda rohkem see mootorit koormab ja kulutab akut.
  • Kasuta mootori abi väiksemal tasemel – mida rohkem lased mootoril enda eest tööd teha, seda kiiremini saab aku tühjaks. Et koormust mootorile ühtlustada, võid näiteks tõusudel kasutada rohkem ja langustel ning tasasael maal vähem mootori abi.


ELEKTRIJALGRATTA HOOLDUS

Mootor ja aku lase aastas korra töökojas üle vaadata. Hoolduses tasub käia sügisel, sest kevadel on alati palju neid, kes oma ratta talveunest äratavad ja siis on ka tihti väga pikad järekorrad. Enne jalgratta puhastamist tuleb eemaldada aku ja kindlasti ei tohi ratast pesta survepesuriga, sest elektroonilised osad võivad saada veekahjustusi. Kui ratas on pestud, siis tuleb kindlasti kuivatada mootor ja aku. Lugeda rattaga kaasas olevat kasutusjuhendit, sest seal on täpsemad soovitused konkreetse ratta kasutamiseks ja hooldamiseks.

Eemaldatava aku puhul võiks selle kaasa võtta, kui ratta pikemaks ajaks välja pargid – nii saad seda näiteks tööl laadida. Talvel on see lausa kohustuslik, sest aku maht miinustemperatuuril väheneb. Seega talvel või külmaga vii see tuppa ja ratta külge pane ainult siis, kui taas sõitma lähed. Lae akusid võimalusel alati toatemperatuuril, miinuskraadides mitte kunagi! Nii ei lühene aku eluiga enneaegselt. Laadimisel väldi pikendusjuhtme kasutamist. Sõidu ajal võid kasutada aku termokaitset.

Kui ratast talvel ei kasutata, siis võimalusel eemalda rattalt ekraan-näidik ja aku ning hoia kuivas kohas toatemperatuuril. Aku täituvus võiks jääda 30-60% vahele.

Ilmastikolude eest kaitseks igapäevaselt kasuta rattakatet.


LISAVARUSTUS ELEKTRIJALGRATTALE

Õige kiiver särtsuga rattale! Kuna elektrijalgratastel on kiirused palju suuremad, ei sobi ka tavakiivrid nendega sõitmiseks, sest need ei ole ehitatud vastu pidama kokkupõrgetes nii suurtel kiirustel. Kindlasti jälgida, et kiiver sobib ka elektrijalgratastele. Velomarketis on pakkuda järgmised elektrijalgratastega sobivad kiivrid:

Jalgratta tuled on elektrijalgratastel tavaliselt juba külge ehitatud ja toite saavad akust. Muidugi on võimalus tulesid juurde lisada, kui eesmärgiks on teed rohkem valgustada, mitte pelgalt enda märgatavaks tegemine liikluses. Võimsama valgusvihu jaoks on Velomarketil pakkuda Gianti valikust võimsaid tulesid:

Osta korralik ja turvaline rattalukk! Kindlasti on vaja korralikku lukku kõrgeima turvalisuse näitajaga. Soovitatakse isegi osta teine lukk lisaks, üks tugevam ja teine nõrgem. Eestis on ka jalgrattaparklaid, kuhu saab ratta turvaliselt parkida mobiilirakenduse abil, näiteks Bikeep. Kui on vaja ööseks ratas välja jätta, siis soovitatavalt valgustatud kohta, kus on ka teisi rattaid. Velomarketi valikus on turvalisi jalgrattalukke Hollandi tootjalt AXA, mis on keskendunud just jalgrattavarustuse ja ohutuse parandamisele:


VALIK ELEKTRIJALGRATTAID VELOMARKETIS

Elektrirattaid on erinevat tüüpi ja erinevas hinnavahemikus (erineva kvaliteediga). Laias laastus jagunevad hinnad taoliselt:

  • 1,000 – 1,500  rattal rummumootor, 400-600 Wh aku, esiamordid, madalama klassi komponendid.
  • 1,500 – 2,000  rattal rummumootor, 400-600 Wh aku, esiamordid, odavama ja keskmise klassi varustus.
  • 2,000 – 2,500  rattal keskmootor, 500 Wh aku, alg- ja keskklassi varustusega e-rattad.
  • 2,500 – 3,000  keskmootoriga e-rattad.
  • 3,000 – 4,000  kesk- ja tippklassi tavarattad, kesklassi spordirattad.
  • 4,000 – 5,000  kesklassi spordirattad (maantee- ja maastikurattad), tippklassi linna- ja vaba-aja rattad.
  • 5,000+  kesk- ja tippklassi spordirattad, tippklassi linna- ja vaba-aja rattad.

Elektriratta valimisel kindlasti mõelda esimesena, mille jaoks ratast vaja on, milline on tema peamine sihtotstarve ning alles seejärel leida endale sobivas hinnaklassis õige ratas.


HÜBRIIDRATTAD

Hübriidrattad on väga populaarsed, kuna neil on mugavam püstisem sõiduasend, lisaks on neil pakiraamide, kottide, pudelihoidja jm kinnituskohad olemas, võimaldades palju ruumi kõige vajaliku rattale mahutamiseks. Laiad ja paksud rehvid sobivad karmimale maastikule, lisaks on paljudel hübriidratastel ka esiamort sõidu pehmendamiseks ebatasasel teel.

Kuni 90 km teepikkuse läbimiseks sobivad hästi Rometi jalgrattad:

Pikema marsuruudi (kuni 160-180 km) sõitjatele on pakkuda tuntud rattatootja Giant rattaid:


LINNARATTAD

Linnarattad on mugavad ja ilusad, millega oma igapäevasõite teed meelsasti. Velomarketi valikus on mitmesuguseid elektrilisi linnarattaid, näiteks ~60 km sõiduulatusega Rometi jalgrattad:

~150 km sõiduulatusega on pakkuda Gianti jalgrattaid:

Olemas on ka kokkupandavaid elektrijalgrattaid, mis sobivad suurepäraselt linnas sõitmiseks. Valikus 100 km sõiduulatusega trendikas Fiido D seeria:


TRANSPORDIRATAS

Elektrilised jalgrattad avavad maailma täiesti uutele võimalustele ja üheks mugavaks lahenduseks on selline ratas nagu Fiido T1. Seitse käiku ja 750 W mootor saavutab tippkiiruseks 45 km/h. Pakiraam ja esikorv on vajaliku vedamiseks sobivalt tugev. Mugav, tugev, laia sadula ja esiamordiga väle särts!


KOKKUPANDAVAD RATTAD

Kui igapäevastel käimistel on vaja tihti ka näiteks ühistranspordiga sõita, siis eleketriline kokkupandav jalgratas on Sulle õige valik. Sellist ratast saad kerge vaevaga endaga kaasas kanda ja see ei võta niigi kitsas ühistranspordis üleliigset ruumi. Ka sihtkohta jõudes saad ratta mugavalt kokku pakkida ja siseruumidesse viia, kus on ka turvalisem jalgratast hoida.

Velomarketis on lai valik kokkupandavaid 60-80 km sõiduulatusega Fiido ja ADO elektrilisi jalgrattaid:

100 km sõiduulatusega Fiido kokkupandavad elektrijalgrattad, mis sobivad suurepäraselt ka linnapiirist välja jäävatele teedele:


MAASTIKURATTAD

Paljudele igapäevasõitjatele maastikuratas ei sobiks, kuna need on mõeldud rohkem mudasele maastikule, mitte linnatänavatele, olgugi need asfaldid ebatasased ja kõnnteeääri täis. Siiski kõik ei ela linnas. Eestis on väga mitmekesine maastik ja pinnas, mistõttu on maastikuratas ainuõige valik. Elektrilised maastikurattad kipuvad olema küll veidi kallimad, samas nad on ka vastupidavamad. Ka neile on võimalik panna mitmesugust lisavarustust. Kokkupandav maastikuratas Fiido M21 on testitud matkal ümber Võrtsjärve, mille kohta saad lähemalt lugeda meie blogipostitusest.

Rõõm on näha, et elektrijalgrattad on üha levinumad ja meelitavad inimesi rohkem õue värske õhu kätte oma igapäeva asjatamisi tegema või lihtsalt ilusat päeva nautima. Valik elektrijalgrataste hulgas on suurenenud ja kindlasti leiab igaüks endale oma lemmiku. Kui hetkel siiski sellist ei leidu, siis kindlasti pole vaja kaua oodata, sest elektrirataste arendus on alles saamas hoogu sisse. Velomarketi meeskond soovib rõõmsat ja turvalist sõitu ning ootab igaastasele hooldusele. Aitame alati!