Tööstuse 43, Tallinn, Eesti´
Kauplus +372 508 3309
Töökoda +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn Eesti
Kauplus +372 5885 7752
Töökoda +372 5301 6938

info@velomarket.ee

Üldinfo +372 508 3309

Jalgratta kasutusjuhend

Lume tulekuga panevad paljud oma jalgratta talvekorterisse kevadet ootama, mil lumi ja jää on sulanud. Tihti ei tule pähegi, et ka talvel on võimalik rattaga sõita. Või arvatakse ekslikult, et talvevarustuse hankimine on kallis ja keeruline, võib-olla on isegi teistsugust ratast vaja. Kel isegi oleks soov ka talvel sõita, ei pruugi teada jalgrataste talvevarustuse võimalustest või hooldusest eriti palju. Näiteks seda, et ka jalgratastele on olemas naastudega talverehvid!

Velomarketi meeskond tahab kahtlused ja kõhklused kiire sõiduga kaugele seljataha jätta ning julgustada ja veenda lugejaid, et ka talvel võib rattasõit vägagi nauditav olla. Anname juhiseid ja teadmisi, kuidas talvesõiduks valmistuda – milline talvevarustus on vajalik jalgrattale ja sõitjale ning kuidas ratast hooldada.

Kui juhtub, et blogipostituse läbi lugedes ei ole me ikka suutnud Sind talvesõidu karastavas kasulikkuses ümber veenda ja tahate oma kaherattalisele sõbrale talveks puhkust anda, siis Velomarketi mehaanik juhendab: “Kuidas ratas enne talvekorterisse panekut ette valmistada?”.

Riietus

Õige riietuse valimine, ehk kui soojalt või kergelt end riietada, kujuneb igaühel indiviuaalselt katse-eksituse meetodil. Riietus oleneb täiesti sõidu iseloomust – kestusest, intensiivsusest, temperatuurist. Ekslikult arvatakse, et kuna talvel on väljas väga külm, siis on täiesti mõistlik panna ennast korralikult ja soojalt riidesse. Tegelikult hakkab Sul pigem liiga soe! Rattasõit on ju füüsiline tegevus, nagu suusatamine ja kes on suusatamisega tuttav, juba teab, et ei ole mõtet panna selleks ajaks paksult riidesse. Pigem pane rõhku tuulekindlale riietusele, et tuul ei jahutaks Sind liiga ruttu maha. Kõige rohkem soojust kaobki tuulega ja rattasõidul tekitad tuult endale paratamatult ise.

Pikemale sõidule minnes võib alguses soojalt riidesse panna, nii saab vajadusel riideid vähemaks võtta ja need pakiraamikotti panna. Või siis hoopis midagi igaks juhuks kaasa võtta. Kui sõit on linnas ja lühike, siis pole vaja spetsiaalset spordirõivast. Tõenäoliselt piisab nendest asjadest, mis Sul riidekapis juba on.

Sportliku sõidu puhul on kõige tähtsam kihiline riietus. Pane mitu kihti riideid selga, sest see hoiab hästi sooja. Kõige parem on looduslik materjal vill, kuid on ka häid sünteetilisi materjale. Pealisriietus peaks olema vee- ja tuulekindel. Spetsiaalsed rattariided on eest tuule- ja veekindlad, tagantpoolt õhku ja niiskust läbilaskvad. Ka sokke võib olla jalas kaks-kolm paari, õhemad alati allpool.

Kergesti külmetavad kohad ongi varbad ja KÄED. Labakindad on soojemad kui sõrmikud, sest seal on sõrmed üheskoos ja hoiavad rohkem sooja. Samas pole ratta tunnetus sõidu ajal nii hea kui sõrmkinnastega.

JALAD hoia kuivad ja soojad villaste või villaseguga sokkidega ning jalga pane mugavad tuulekindlad saapad. 

PEA soojas hoidmine on kõige olulisem, sest ~10% kehasoojusest kaob just pea kaudu. Olemas on kiivrialused mütsid, mis on piisavalt õhukesed ja õmblusteta. Hästi sobivad ka teised väiksemate õmblustega mütsid. Tähtis on, et oleks mugav ja kiiver sinna peale mahuks. Kiivreid saab endale täpselt parajaks reguleerida, olenevalt mütsi paksusest.  

NÄO katteks sobib tavaline sall või puhv. On olemas ka spetsiaalseid tuulekindlaid maske, mis püsivad kindlamini näos. Sall või puhv võib kergesti alla vajuda ja sõidu ajal häirima hakata. Silmade kaitseks sobivad mitmesugused spordiprillid alates tavalistest päikeseprillidest kuni suurte pea tagant rihmadega kinnituvate spordiprillideni.

jalgrattasõit talvel

Rattavarustus

Jalgrataste REHVIVALIK on küllaltki suur. Talverehvid on sügavama mustriga, valikus on ka naastrehvid. Siinkohal on oluline teada, millisel teel enamasti sõidetakse, kas asulavälisel teel, kus on tihti libedat ja jäidet, või linnatänavatel, kus teed on enamasti puhtad. Sügava mustriga rehvid aitavad sõita lume sees. Naastud aitavad alles siis, kui rehv puutub jääd – seal tavaline kumm libiseb hästi, kuid naastud haakuvad jää sisse ja ei lase rattal libiseda. Asfaldi peal jällegi on naastudega libedam kui ilma, sest naastud ei suuda teekatte sisse tungida. Kui teeolud pidevalt muutuvad, sobiksid kõige paremini sellised rehvid, millel on naastud rehvi külgedel, mitte üle kogu rehvi. Nii on rehvil asfaldi peal parem haare ja kui tulebki ette jääd, siis külgmised naastud siiski haakuvad jää sisse ja hoiavad libisemise ära. Üks oluline punkt veel – talverehvid peaksid olema väiksema rõhuga ehk veidi tühjemad. Siis vajub kumm laiemaks ja maapinnaga on suurem kontakt, seega ka parem pidamine.

PORILAUAD on asendamatud märja, lörtsi ja lumega. Kõige tõhusamad on kahtlemata pikad porilauad. Siin on üks asi, millele tähelepanu pöörata – kuna lumi/lörts koguneb ratta külge, siis võib see hakata hõõruma vastu porilaudu. See omakorda võtab rattal hoo maha, sest porilauad muutuvad hoopis rehvipuhastajaks, mis on küll tore, aga töötab samal ajal ka pidurina. Kokkuvõttes: porilauad tuleks kinnitada/seadistada rehvist piisavalt kaugele, et lumi sinna vahele kinni ei jääks.

JALGRATTATULED on kindlasti vajalikud talveajal mitte ainult õhtul, vaid ka päeval, sest tihti on meil ka päeval üpris pime. Vilkuvaid tulesid on kaugelt kergem märgata ning just tagatuli võiks olla vilkuval režiimil (mis ei kuluta ka patareisid nii palju kui püsivalt põlev tuli). Alati jälgi, et tulede patareid ja akud oleksid täis, sest külmaga tühjenevad need kiiremini. Varupatarei või aku võib ka kaasa olla. Hea variant on, kui esituli on näiteks kiivri ja tagatuli seljakoti küljes, nii võtad tuled endaga sooja tuppa niikuinii kaasa. Helkur pedaalidel ja eriti rattakodaratel aitavad autojuhtidel Sind märgata. Ka riietuse juures on helkurelemendid väga kasulikud. Peaasi, et oled teistele liiklejatele, eriti autojuhtidele hästi nähtav.

JALGRATTAKOTID, mis kinnitatakse pakiraamile või lenksule on väga praktilised, sest nii ei pea kandma näiteks seljakotti seljas. Kellele siiski seljakott on kõige mugavam valik, on pakkuda taolisi seljakotte, mis on pakiraamile kinnitatavad ja ei näe üldsegi välja nagu oleks jalgrattakott. Vihmakatte saab alati kotile peale panna, nii ei pääse vihm, lörts ega soolasegune lumi ja pori kotile ligi.

Rattahooldus

Kui võimalik, hoia ratast alati jahedas kohas. Pidev miinus- ja plusskraadide vaheldumine, vee külmumine ja sulamine ei mõju väiksematele osadele hästi. Teadagi, et vesi jäätudes paisub. Seega toas sulanud ja väiksematesse pragudesse pääsenud vesi väljas miinuskraadides jäätub ja paisub ning kulutab liikuvaid osasid. Kui varjualust ei ole, siis pange rattale kate peale, sest tihti on ilmastik muutlik ja kõikumisi pluss- ja miinuskraadides tuleb ikka ette. Nii ei saa ratas ilmaasjata märjaks ega mattu lume alla. Endale on samuti mugavam, kui ratas on kuiv, puhas ja alati sõiduvalmis.

Kui kett on kuiv ja õlitamata, kuluvad kett ja ka hammasrattad kiiresti. Õige hoolduse korral kestavad need mitu korda kauem. Oluline on, et kasutaksid õigeid hooldusvahendeid. Kindlasti kasuta jalgrattale mõeldud ketiõli, sest see on just rattale sobiva viskoossusega – ei kogu liiga palju prügi/mustust külge, ei pese vihmaga kohe maha. Ketiõlisid on spetsiaalselt vihma ja külma jaoks olemas. Valik on suur ja talvel kasuta just vihma ja miinuskraadidele sobivat ketiõli. Jalgrattahooldusest on põhjalikumalt kirjutatud Velomarketi blogipostituses “Kuidas hooldada jalgratast sügis-talvisel perioodil?”.

Sõit libedal

Pehmel maastikul ja ka lume ja lörtsi sees on kergem sõita, kui rehv on pehmem. See tähendab, et lase rehv õhust veidi tühjemaks. Nii on rehvi haare maapinnal tugevam ja ratas ei hakka nii kergest ringi käima ega libisema.

Kiirus pole lumes ja jääl sõitmisel iseenesest ohtlik, vaid hoopis järsud liigutused, mille tõttu võid kukkuda. Kiirendus ja pidurdus peavad olema sujuvad. Pööretel võta hoog maha või pööra suurema kaarega ja proovi rohkem püstisemasse asendisse jääda – ära kalluta end liiga palju ühele küljele. 

Kuldreegel on, et ära ole liialt pinges, ära reageeri üle. Talvel lumevagudes sõites juhtub ikka, et esi- või tagaratas libiseb ja teeb järsu jõnksu. Oluline on, et sa oleksid sõites lõdvestunud, nii on palju kergem kohaneda järskude jõnksudega ja hoida tasakaalu. Kui jõnksatus tekib, siis pole vaja ka liialt ratast juhtima hakata. Tõenäoliselt libiseb ratas oma vakku ja jääb sinna ning ratas liigub ilusti edasi. Kui oled ise lõdvestunud, siis on tunnetus parem ja saad ise aru, kus on vaja sekkuda. Loomulikult tekib selline tunnetus harjutamisega, kuid pole vaja kohe loobuda, kui esimesed sõidud väga konarlikud on. See kuulub talvel lume ja jää juurde. 

  • Rehvirõhk võiks talvel olla väiksem, ehk rehv võiks olla tühjem ja pehmem. Nii on maapinnaga parem kontakt ja pidamine.
  • Sõida madalama käiguga.
  • Sadul lase allapoole, et jalgu oleks kergem maha panna. Nii hoiad ära võimalikud kukkumised tasakaalu kaotuse korral.
  • Jalgrattatuled hoia alati sisselülitatuna ka päeval.
  • Jaota kaal nii võrdselt kui võimalik, kui kasutad rattakotte, -korve jmt.

Sõit linnas

  • Arvesta, et sõidu peale kulub rohkem aega! 
  • Sõida ettearvatavalt!

Rattateed võivad lume alla ära kaduda või muutuvad kitsamaks, olenevalt kuhu sahad lumevalle saavad lükata. Teeservad võivad seetõttu konarlikuks muutuda ja kõvasid lumeklotse või jäätükke peita. Ka autode ja teiste rattasõitjate rehvijäljed võivad olla jäätunud, tekitades teravad ja sügavad vaod. Seetõttu ei olegi mõistlik sõita sama hooga nagu suvel-sügisel. Igalt poolt ei pruugi enam nii lihtsasti üle ja läbi sõita ning arvesta alati ette võimalike ootamatustega.

Ristmikel ole ettevaatlik, sõida sujuvalt ning arvesta, et ka autod ei pruugi alati kiiresti seisma jääda ja võivad edasi libiseda. Siiski on autojuhid talvel reeglina ettevaatlikumad ja ei kihuta nii väga. Kõige oulisem on sõita nii, et ülejäänud liiklejad oskaksid ette arvata Sinu liigutusi ja käike.

Alati on võimalus, et mõni teine marsruut on talviseks ajaks hoopis parem. Kindlasti uuri kohalikke teid ja sõida mõni teine tee kasvõi korragi läbi. Nii võid leida rahulikuma liiklusega tee ja võib-olla isegi kiirema.

Selgub, et ei ole sugugi tarvis panna kaherattalist sõpra terveks suurepäraseks hooajaks kuuri või keldrisse luku taha. Loodetavasti suutsime Sulle tutvustada talvesõidu võimalusi ja kasulikke näpunäiteid, mis julgustavad Sind ka talvel jalgrattasõitu jätkama! Kui tekib küsimusi jalgrattavarustuse või muu kohta, võtke julgelt ühendust Velomarketi meeskonnaga.